Rozmaring

Szedd magad! Rozmaringos és novelláskert. Jó csatangolást kíván a kertész.

Friss topikok

  • Dhor: Tehát ez csak áprilisi tréfa... (ugye? ugye?) [azért volt zárójelben, mert ha esetleg nem, akkor ú... (2011.04.05. 19:54) Az utolsó bejegyzés
  • tpr: utánaolvastam kicsit Telekinek, és kiderült, hogy mindenki utálja. Illetve nagyon sokan, ugyebár a... (2011.03.29. 15:48) Éljen Teleki Pál!
  • tpr: @lucaorsolya: jó, összeszedem majd magam:) legalábbis igyekszem. és jó látni, hogy te is létezel, ... (2011.03.17. 19:21) Búcsúvallomás
  • lucuss: a hosszú elmélkedés zanzásított változatára egy lehetséges értelmezés/gondolatmenet (igencsak rövi... (2011.02.27. 23:15) Napló egy kis elmélkedéssel
  • tpr: @luc.: @mindenmash: köszi:) és megtörtént. (2011.02.23. 20:51) Szőkített lány

Linkblog

A jövő várományosai

2010.05.08. 18:21 | tpr | 6 komment

– avagy –

A tévé által nevelt „ifjúság”

 

A női munka megjelenésével együtt jelent meg az a jelenség is, hogy a – hangzatos kifejezéssel élve – felnövekvő nemzedéket immáron nem a szülei, hanem a bölcsödék, óvodák, iskolák alkalmazottai nevelik. És a tévé…

Sajnos a munkából fáradtan hazaérkező szülőknek gyakran nem marad erejük a gyermekeikkel (már ha egynél több van nekik) való foglalkozásra, hanem inkább csak bekapcsolják a televíziót, azzal, hogy addig sincs velük gond. Sőt, ha néha még elő is kerül a gyermekekkel való foglalkozás, a tévé (és alkalmanként ezzel együtt a számítógép) bekapcsolva marad, így a szülőknek a képernyőkkel kell versengeniük saját fiaik, illetve lányaik kegyeiért.

Ezt a furcsa és elborzasztó jelenséget szeretném kicsit közelebbről megvizsgálni. A saját tapasztalataim megosztása mellett okokat illetve következményeket szeretnék felsorolni, illetve értelmezni. Továbbá megpróbálom – ha némiképp szubjektíven is – bemutatni az egyik közkedvelt „gyermekcsatorna” műsorait, mintegy további elborzasztásképp.

 

Elsőként egy, a közelmúltban velem megtörtént esetet szeretnék elmesélni. A húsvéti szünet nagy részét és az utána következő hetet – szerencsétlen módon – a kórházban kényszerültem tölteni, ugyanis vakbélgyulladásom, és –műtétem volt. A kórházba Nagypénteken kerültem, koradélután és még aznap este megvolt a műtét. Ezt a részét nem szeretném a továbbiakban fejtegetni, hiszen nem tartozik a témához.

Abból a szempontból azonban igen, hogy a műtét miatt jó ideig ágyhoz voltam kötve, majd keveset mozoghattam, de még így is időm jó részét a kórteremben töltöttem. Az ágyam elhelyezkedése sem volt épp a legjobb: egyből a tévé mellett voltam, bár az felőlem kissé elfordítva volt, így szerencsére nem láttam a képernyőt teljes egészében.

Nem nagyon kedvelem a tévét. Ennek különböző okai vannak. Ezek egy része nem tartozik a témához, a következő részét pedig lejjebb fogom elemezni. Mindenesetre több különböző okból megpróbáltam kerülni a „képernyőkontatkust” a televízióval. Ez egész jól ment, mintegy másfél napig, de elfogyott a türelmem és elkezdtem nézni, amit a többiek néztek. Miután még nem töltöttem be a tizennyolcat, gyermekosztályon kezeltek. A kórteremben rajtam kívül két fiú volt, az egyik elsős, a másikat nem tudom, milyen idős volt, nálam két-három évvel fiatalabb lehetett.

E két fiú az idő nagy részében a Cartoon Network nevű csatornát nézte. Nem szeretném a kelleténél jobban lejáratni ezt az adót, de úgy vélem, hogy ami sok az sok – és ez a fent nevezett csatornára teljes mértékben érvényes. Eddig amikor otthon rákapcsoltam, szinte rémülten kapcsoltam tovább…

További szidalmazás helyett leírnám, hogy mit is sugároz ez az adó és mi az, ami ezt az ellenszenvet felkeltette bennem: Kezdeném a képi minőséggel. A legtöbb, ezen a csatornán sugárzott műsor rajz- illetve egyéb animációs film, valamit találhatunk itt néhány „hagyományos”, azaz emberekkel forgatott sorozatot is. A képekről tehát annyit, hogy ez az egyik tényező, ami a már fent körülírt „továbbkapcsolási-reflexet” belém itatta. A rajzfilmekben szereplő figurák – a legtöbb nem ember, nem is állat, vagy ha mégis egyik e kettő közül, teljességgel felismerhetetlen – kinézete elborzasztó. Alaktalan szörnyek, undorító gesztusokkal (pl.: az egyik rajzfilmsorozat reklámjában a főhős – mintegy búcsúzásként – böfög egyet, mindezt természetesen a szórakoztatásért).

A másik dolog, ami a fent említett beidegződést okozza, az a hang. Nem tudom, hogy hogyan találnak mindehhez egy szinkronszínészt, azonban abban biztos vagyok, hogy a valóságban senki sem beszél így. Leszámítva azt az egy-két alakot, aki nem emberi nyelven beszél (és itt ne kedves Dömdödömökre gondoljunk, hanem különböző valótlan alakú és hangú lényre), a főszereplők – nemtől függetlenül – igencsak magas hangon beszélnek, illetve sikoltoznak.

És akkor a történetekről nem is beszéltem. Egy-egy Tom és Jerry szinte felüdülés volt, hiszen ott csak a másokkal való kitolást viszik színre, viszonylag kellemes alakokkal és többnyire hang nélkül. De vannak olyan műsorok is, ahol a „felnőtteknek szánt” műsorokat (ilyen például az egyik sorozat, ami kissé valóság-show-khoz hasonló, túlélőjáték) dolgozzák át gyermekek számára. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a szereplők rajzoltak, el vannak látva a fent említett szinkronhangokkal és végül, de nem utolsósorban a történet és a szereplők jelleme kissé visszataszítóbb a valódi sorozaténál (a túlélős esetében biztos, mivel annak a felnőtt-verziójából volt „szerencsém” látni pár részt).

Tehát ez ment a kórházban, szinte egész nap, hiszen – bár az egyik fiú, az idősebb elment – a fiatalabbat még utánam műtötték, így ő tovább kellett, hogy az ágyban maradjon.

Egyszer-kétszer meglátogatták őt a szülei (főképp az anyja). Az egyik ilyen látogatás alkalmával a tévé épp kikapcsolt állapotban díszelgett, mire az apa megkérdezte, hogy hogyan bírjuk ki nélküle. Eleinte azt hittem, hogy viccel, de később az anyával folytatott beszélgetés rávilágított, hogy – saját elmondása szerint – náluk mindig megy a tévé, sőt, olykor úgy, hogy közben a kisfiú gépezik; tehát a kérdés komoly volt…

 

A kórházról tehát ennyit. Térjünk át inkább az „általános igazságok” mezejére!

Mint a fenti történetből következtethetünk, valószínűleg nem egy ilyen család él így, vagy ehhez hasonló módon. Én személy szerint szerencsémre kiváltságos helyzetben vagyok, ugyanis édesanyám nem dolgozik, így tud és tudott velem és három testvéremmel foglalkozni, nem kellett minket a képernyőkre bízni. Azonban ez nem adatik meg mindenki számára…

Hozzá kell tegyem még azt is, hogy amennyire emlékszem (és amennyit a fent nevezett adóból volt szerencsém látni kisebb koromban) régebben nem voltak ilyen durva műsorok. Nem mondom, hogy egész nap a magyar népmesék és hasonló jellegű mesék mentek volna, de akkor még nem szabadult el ennyire a médiapokol.

A kérdés pedig szinte adódik: Miért változott meg mégis mindez? És itt most hozzá kell csatoljam a „felnőtt műsorokat” (kibeszélő- és valóság-show-k, stb.) is. Miért változott meg a kínálat? Miért van az, hogy ronda figurákat, szitkozódó embereket vagyunk kénytelenek nézni (már ha a tévézést kényszernek számítjuk)?

Erre a kérdésre kétféle választ adhatok. Az egyik a logikusnak tűnő, ám mégis kételyre okot adó válasz: azért, mert erre van igény. Ez persze egy bizonyos szintig érthető, azonban jelen esetben, teljes egészében, számomra elfogadhatatlan. Bár igaz, hogy már a régi komédiák és azok komikumforrásai is arra épültek, hogy az egyes jelenségeket eltúlozták, így a nézőben „én fölötte állok mindennek” érzést kelt. Ez lehet egy indok arra, hogy miért lettek közkedveltek a már említett kibeszélő- és valóság-show-k. Ebből pedig ismét ugyanabba az útelágazásba érkezünk, amibe az első kérdésnél, mégpedig, hogy a gyerekcsatornákra és -műsorokra miért igaz ugyanez?

Itt már erőltetettebbnek tűnik az a megoldás, hogy a gyermekek is felsőbbrendűség-érzésre vágynak. Sokkal inkább tűnik valószínűnek az, hogy inkább azért alakulnak így akarják „ránevelni” az ifjabb nemzedéket arra a maszlagra, amit a szüleikbe talán még kissé enyhébben adagoltak.

Az már összeesküvés-elméleti lantot pengetne, ha azt mondanám, hogy ez igaz lehet a felnőttekre is (azaz ez a másik válaszlehetőség), és a társadalom egy hatalmas butítási folyamat részese, ám azt nem teszem, csak felvetem, mint lehetséges opciót. Ennek a lehetséges okai ugyanis túl sok helyet foglalnának.

Visszatérve azonban a műsorok minőségi romlására, ez egy önerősítő folyamat: a gyermekek, akik ilyen műsorokon nőnek fel, sokkal kisebb igényűek lesznek, mint elődeik. És mielőtt előkerülne a „Magyarországon minden rosszabb” mumus, meg kell állapítanunk, hogy miután az ominózus Cartoon Network nemzetközi csatorna, ez nem igaz. Mások ugyanazt a szemetet kapják, mint mi.

Tehát a lehetséges ok (a népbutítós összeesküvés-elmélet mellett) a kereslet-kínálat-változás. Csak itt egy tyúk-vagy-tojás kérdéshez lyukadunk ki. Ezen még lehet elmélkedni, gondolkodni, a tény azonban tény marad: a műsorok megváltoztak és most ezek a „mesék” nevelik az ifjabb nemzedéket.

A kérdés tehát adva van: Mit lehetne tenni? Hagyjuk a csudába a dolgot, hadd folyjék, ami megkezdődött? Dobjuk ki a tévénket, illetve ne vegyünk, ha még nincs? Vagy változtassunk meg mindent végletesen? Ismét cenzúrára van szükség? Vagy az anyák maradjanak otthon?

Az első felvetés(, azaz hogy hagyjuk a dolgokat folyni a medrükben) bennem megoldásként fel sem merül. A struccpolitikát hagyjuk meg a névadó állatnak. Nem vagyok a népbutítás híve. Persze nem várható el senkitől, hogy képességeinél többet nyújtson, de az sem, hogy a meglévő képességeit visszaszorítsuk, szórakozásnak pedig agresszióra serkentő műsorokat nézessünk velük.

A tévékidobás már kissé több megfontolást kíván. Én személy szerint szinte biztos vagyok benne, hogy nem fogok tévét venni. Ennek persze csak az egyik oka a műsorok silánysága. A másik pedig, hogy én úgymond „internet-párti” vagyok, azaz úgy vélem, hogy a tévé, mint olyan már idejétmúlt dolog: egy jó kivetítővel és egy számítógéppel dvd-ket, és internetes filmeket nyugodtan és egyszerűen nézhetünk, ez utóbbi, valamint az „internetes tévécsatornák” pedig véleményem szerint, mire elérkezem odáig, hogy a televízió-vásárlás felmerüljön, már megoldott probléma lesz. Hiszen csak egyetlen dolgot sajnálnék tévé nélkül: a fociközvetítést. De szerencsére ennek az internetes megoldására már ma is vannak kísérletek, persze a minőség még nem tökéletes.

A gyökeres változást kínáló lehetőségek (a cenzúra és az anyák munkájának „visszaszorítása”) nagyon kényes kérdések. Bár egy-két helyzetben (mint témánk esetében is) talán – kívülről vizsgálva a dolgot – tanácsos volna a cenzúra újbóli bevezetése, ennek azonban több buktatója is van. A sajtó- és szólásszabadság miatt nem valószínű, hogy kivitelezhető volna ez a terv. Mindemellett még fontos megemlíteni a különböző televíziós cégek, illetve rajzfilmgyárak lobbierejét is. Feltehetőleg nem rajonganának a gondolatért, hogy hatalmas bevételi forrásoktól esnének el. A harmadik akadály pedig maga a cenzúra-bizottság személyi összetétele. Kik lennének alkalmasak erre a feladatra? És egyáltalán: ki tudná meghatározni, hogy mi az, ami még átmehet és mi számít károsnak?

A cenzúra bevezetésének lehetősége tehát valószínűleg hiú ábránd – de talán jobb is ez így. Hiszen nagyon könnyen válhat az egészséges (habár mesterséges) válogatás valamiféle hatalomgyakorló eszközzé.

A másik megoldás pedig, nevezetesen pedig, hogy az anyák inkább maradjanak gyermekeik mellett, attól tartok, ugyanolyan kivitelezhetetlen és alighanem hasonló felháborodást keltene, mint a másik, fent említett gyökeres változtatás. A női egyenjogúságért küzdő alakulatok valószínűleg akkor is megvétóznák a javaslatot, ha az bizonyítottan hasznos volna is. Mindemellett a mai karrierista világban senkitől nem várható el, hogy szakítson a munkájával – még ha a saját gyermekéről van is szó. (Abba pedig már csak hely híján sem szeretnék belemenni, hogy milyen hatással lenne a női munkaerő ilyen mértékű csökkenése a társadalomra és a gazdaságra.)

A kérdés tehát kissé nyitva marad. Úgy tűnik, hogy a műsorok megváltoztatását felsőbb utasításra képtelenek volnánk elérni. Persze lehet próbálkozni azzal, hogy a keresletet változtatjuk meg, azonban ez lehet, hogy ugyanolyan reménytelen, mint a kínálat kívülről való megváltoztatása.

Mit tehetünk tehát? Azt hiszem, hogy amíg egy egész társadalmat felölő változ(tat)ás nem születik, addig mindenki kénytelen a maga módján védekezni. Hogy zárszóként a Red Hot Chili Peppers együttest idézzem: Throw away your television!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://rozmaring.blog.hu/api/trackback/id/tr481984248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lucaorsolya 2010.08.31. 22:10:32

Jancsi még van elehetőségem ehhez hozzászólni? mármint az tudom, hogy van lehetőségem, hiszen most is azt teszem, a kérdés inkább arra irányulna, hogy van-é kedved velem erről vitatkozni, vagy ez a kérdés már elmerült a múlt sötét pókhálós bugyraiban és ott is ragadt (hah ez milyen fölösleges körmondatra sikerült :))
egyszóval, nekem volt egy szemináriumom ahol ezzel a kérdéssel foglalkoztunk, meg egyébként a film és a média közel áll a kis szívemhez, és érdekelne mit reagálnál egy két megjegyzésemre.

tpr · http://rozmaring.blog.hu/ 2010.09.01. 12:25:39

@lucaorsolya: bármikor:) egyáltalán örülök, hogy írtok
Meg jó nézni, ahogy színjátszóstábor után a nézettség jó tízszeresére ugrott:)
Meg persze filmekről, médiáról is (a kedvedért megnéztem a kill bill első részét, majd valamikor megnézem a másodikat is. A véleményem...? Nehezen változik...:)

lucaorsolya 2010.09.02. 20:16:34

mikor elolvastam a cikket sok sok dolog az eszembe jutott, és a cenzúráról egészen pontosan ez, gondoltam ezzel nyitok:
"Figyelmeztetésben részesítette tegnap az Országos Audiovizuális Tanács (CNA) a Minimax rajzfilmadó román nyelvű változatát, mivel illetlennek minősítette a Magyar Népmesék rajzfilmsorozat szinkronizált változatának január 6-án és 8-án sugárzott részében megjelenő képeket. Ugyanakkor a tanács szerint ez a rajzfilm állatkínzásra utaló jeleneteket is tartalmazott. A CNA által kifogásolt jelenetek a Magyar Népmesék sorozat A királykisaszszony jegyei című epizódjában jelentek meg, a román nyelvű csatornán Semnele de naştere ale prinţesei címmel. A CNA szerint a magyar népköltészetből ihletődött mese sérti a gyermekek védelmére vonatkozó szabályokat."

ha van értelmetlen és teljesen buta, nyilvánvalóan politikai célzattal meghozott cenzúra hát ez az.

tehát működik cenzúra, vagy inkább szűrés a médiában is valamilyen szinten. Egyfelől a műsorok időbeosztásával (mikor milyen jellegű filmet adnak adhatnak le), illetve jelzés értékkel az ajánlott korhatár feltüntetésével. Az például egészen meglepő, hogy a legtöbb mesénél kint van a 12éves karika. Az persze érthető, hogy jó, ha a szülő ott van, esetleg még meg is beszéli a gyermekkel (ez szerintem sosem árt), de azért nem ártana többségében olyan meséket leadni, melyet teljesen veszélytelennek tartanak. itt megjegyezném, hogy nem tudom pontosan milyen kritériumok alapján kategorizálnak, találtam most erről egy 68 oldalas írást de nem volt erőm végigböngészni.
szóval cenzúra helyet lényegesen jobbnak tartanám, ha a szülők, ha már tévét nézetnek, vagy hagyják tévét nézni a gyermekeket, figyeljenek arra mit néz, és beszéljenek ezekről. és akkor nem lehet baj. de hát ugye ez az amire elég kevés az esély, így marad a hiányosan működő szűrés-szabályozás.

és persze az is jó lenne, ha nem gyártanának ennyi szar mesét, de ezekre egy következő bejegyzésben térnék ki. addig is kíváncsi vagyok mit szólsz a kis idézetemhez.

ui.: a Kill Billt nem láttam, de a szüleim, akik egyébként szeretik Tarantino filmjeit (többnyire) erősen lehúzták, és bízom a véleményükben.

tpr · http://rozmaring.blog.hu/ 2010.09.02. 22:36:14

hát... amikor a román cenzúrás cikket olvastam, az első gondolatom az volt, hogy elironizálom, de azzal ugye sokra sem te, sem én se senki más nem megy.
Az nagyon valószínű, hogy ez inkább politikai döntés, mint szakmai, de annyit elismerek, hogy megmagyarázható. (ehhez azonban hozzá kell tennem, hogy én inkább cenzúráznám ki a kórházban először - és remélem utoljára - megtapasztalt Johnny Test vagy mi a szösz című "mesét", aminek már az előzetese/reklámja is úgy végződik, hogy a címszereplő böfög egy óriásit)
Igazából az, hogy kiakadunk azon, hogy egy népmesét kicenzúráznak, azzal a kisebb baj szerintem maga a kiszűrés ténye, a nagyobb inkább az, hogy - mint asszem te is említetted - a sokkal rombolóbb dolgokat (pl cartoon network-öt teljes egészében) - engedélyezik. Akárhányas karikával.
Én azt mondom, hogy ha a tévében (pláne a gyerekcsatornákon) csak magyar népmesék, illetve az ehhez hasonló ÉPÍTŐ jellegű mesék mennének, azt mondanám, hogy ezért elszenvedem azt, hogy ezt az egy népmesét kihúzzák. A gond inkább ott kezdődik, hogy ezt igen, a rosszabbat nem.

De térjünk át az évgyűrűkre, meg a média cenzúrázásának kissé általánosabb vizsgálatára.
Először is: azt hiszem, hogy az a kis karika nem sokat számít. Ha valaki - kisgyermek - egyedül tévét néz, valószínűleg nem törődik azzal, hogy a sarokban mi látható. Elfogadná, mint az adó jelképét a másik sarokban. Ha nem tudja, hogy mit jelent. Ha tudja, akkor két lehetőség van: a szülei megmondják neki, hogy azt nem szabad nézni, ami nagyobb számmal van jelezve, mint az ő életkora (persze nem ilyen körülményesen) - vagy pedig, ha magától tudja, akkor (nagy valószínűséggel) ugyanúgy nem fogja érdekelni, mint azelőtt, mielőtt nem tudta.
Ha a szülei azonban szólnak neki, akkor lehet, hogy betartja, lehet, hogy nem. Ez neveléstől, jellemtől függ - bár azt hiszem, hogy a "tiltott gyümölcs íze mindig édesebb"-elve itt is igen gyakran megállná a helyét (gondoljon mindenki bele maga és lehet tiltakozni, de azt hiszem, hogy aki kiskorában vagy később nem csinált semmilyen tiltott dolgot, az már fél centivel a föld felett lebeg).
Szóval a betartással kapcsolatban ez a véleményem. A számok kirakásával pedig akad egy-két gondom. Van, hogy egy nagyon kedves játékfilm, amit a legkisebb gyerekkel is bátran megnézetnék, rendelkezik ilyen jellel, mert ne adj' Isten elcsattan benne egy csók (amit gondolom akár szülők közt, akár bárhol az utcán az illető gyermek nem lát elégszer...). Ugyanakkor sokat pedig teljesen alulértékelnek. Ezért mondjuk érdekes lenne elolvasni ezt a szabályzatot. Ha lenne időm... (azaz valószínűleg soha nem fogom elolvasni...). De ezen most nem szeretnék vitatkozni, mivel pontos példát nem tudok és lassan már egyik karika sem vonatkozik rám, úgyhogy nem szokott érdekelni.
De vizsgáljuk meg a mesék cenzúrázását a fent már említett "évgyűrűkkel": ha valaki mesét cenzúráz, akkor arra egy-két figyelmetlen, hányaveti szülő (szóval olyanok, akik az előbb már megnevezett csatornát nézetik a gyerekeikkel) feltehetőleg azt mondaná, hogy "ugyanmár, ez csak mese..." Szóval nem hiszem, hogy ez bármiben gátolná a szülőket abban, hogy megnézessék/engedjék megnézni az adott filmet (amiről felteszem, hogy nem azért nézetik, mert romboló, hanem mert fogalmuk sincs, hogy rosszat tesz. Aztán rohannak a pszichológushoz...)
Az időbeli szűrést pedig egyenesen marhaságnak tartom. Nem az ötletet, a megvalósítást. Egy példám van erre, ha már az előző pontban adós maradtam. Bekapcsoltam a tévét, valamikor délután 4-6 között (azaz akkor, amikor egy átlagos gyerek filmet nézhet) és a közszolgálati(!) adón épp az ment, hogy két nőnemű egyén éppen forró csókot váltott. Nem tudom, hogy hogy mondjam udvariasabban (valamint anélkül, hogy diszkriminatív lennék), de ez történt és én ezt nem tartom helyénvalónak. A kereskedelmi csatornákon megy elég vacak és ocsmány dolog, és szerintem a közszolgálati tévé lehetne (sőt, legyen!) ennél konzervatívabb. Vagy legalább az ilyeneket ne ilyenkor adják. (szó se róla, akkor is fel lennék háborodva, hogyha ez a közszolgálati adón hajnali egykor ment volna)
Emellett pedig azt hiszem, hogy rengeteg filmet, amit én érdekesnek, hasznosnak, jónak, sőt, gyermekeknek valónak tartok, azt pedig éjszaka adnak. Szóval én azt mondom, hogy ha a szabály kilépne a könyvből és mint valami mesében (...) valóra válna, akkor azt mondanám, hogy jajj, de jó, így viszont ennek csak parasztvakítás szagát érzem, és valójában csak az dönti el, hogy mikor mi megy, hogy mit mutatnak a nézettségi statisztikák. Mert - és ezt fáj leírni - rengeteg embernek a szar kell. Én nagyon sajnálom. Erről már vitáztunk is (a színdarabbeli szaró tehén, stb.) és akkor is ezt mondtam. Ugyanis, ha "az én kis világom" lenne a világban, akkor például nem lenne olyan, hogy bulvárlap és talkshow. Nem lenne rá vevő. Viszont ezek igencsak népszerű médiumok, ami nagyon szomorú. És itt jön az, ami miatt vétkesnek tartom a művészeket (gyilkosok közt cinkos aki néma alapon is) és A Médiát (nagy betűkkel), mert ilyet eladnak. Mert ugyebár abban megegyezhetünk, hogy ha nem lenne ilyesmi, akkor senki nem venné meg....

Na, de erről most csak ennyit. A következő a szülői megbeszélés. Első pontban én azt mondanám, hogy felesleges, MERT aki értelmes szülő, az nem engedi, hogy ilyet nézzen a gyereke (de ha véletlenül megtörténik a dolog, akkor természetesen jó ötletnek tartom a beszélgetést, mint visszazökkentést a valóságba). Azonban ha mégis nézne ilyet valaki, azt nem hiszem, hogy ki lehetne magyarázni teljesen. Persze egy alkalommal igen, vagy kétszer, de sokszor már nem.
Hozok egy szélsőséges példát: ha valaki lát egy gyilkosságot, azt nem lehet kiheverni. Meg lehet szokni, el lehet tompulni, de nem lehet kiheverni.
Hasonló a helyzet a torz mesékkel is. A dózis nem olyan erős, de sokszor megtapasztalva félő, hogy az ember a legfogékonyabb korban elveszti a szépérzékét és emellett erőszakossá válik. Egyik sem kifejezetten jó dolog.
Most térjünk át azokra a szülőkre, akik nézetik a gyerekeikkel ezeket a meséket. Egy kérdéssel felelnék: Szerinted az a szülő, aki minden nap bulvárlapokat olvas, kibeszélőműsorokat néz és sztártitkokon rágódik, hogyan tudná elmondani, hogy miért rossz, ha egy figurának torz a feje, mese közben hány, fingik, böfög, erőszakosan viselkedik, etc.?
Szóval a beszélgetést csak kármentésnek érzem. Tudom, hogy soha nem fog megvalósulni a vágyam, ám én legszívesebben eltörölném a föld színéről a fent említett "mese"-csatornákat, és azok meséit mindörökre.
Most asszem már megyek, ugyanis lassan háromnegyedórája "válaszolok".

ui: megnéztem a második részt is, és azt kell, hogy mondjam, hogy ez a film gyakorlatilag semmiben nem különbözik bármely más amerikai akciófilmtől. A vége szinte már banális. Tényleg. Azon kívül, hogy (ha jól értettem) Tarantino találta fel a filmekben való visszafelé ugrást, azon kívül nem volt benne semmi különös. Sőt. Átlagos akciófilm volt. Nem mondom, hogy rosszabb, mint az átlag, de jobb biztos nem.
Szóval Taratinot illetően véleményem változatlan. Vagy még rosszabb. Ennyi. Most már tényleg abbahagyom

lucaorsolya 2010.09.03. 21:07:37

igazából abban teljesen egyet értünk, hogy a mesecsatornák nem jó dolgok. és abban is, hogy a legtöbb mese kritikán aluli. azonban a cenzúrát továbbra is rossz megoldásnak tartom. mármint a politikai-hatalmi cenzúrát. hogy miért? mert nagyon könnyen manipulálható.
tegyük fel, hogy a televízióban magyar népmesék és hasonló építő jellegű rajzfilmek mennek. ha valaki így kicenzúrázza A királykisasszony jegyei mesét, mondván, hogy látszik a királylány melle és nemi szerve (amit egyébként a nap, a hold és a csillag kitakar), az egy kicsit sem ért a mesék pszichológiájához (szerintem). tehát nem nevezhető szakmai döntésnek.
akkor tudnám elfogadni a cenzúrát, ha az kizárólag szakmai alapú (mondjuk legyen a bíráló testületben egy médiatudós, egy pszichológus (esetleg több, a különböző területekről) és egy irodalomtudós ). de még így is csak akkor lehetne valamit eltörölni, ha az tudományos eszközökkel igazoltan káros. és mindig ott a veszélye annak, hogy a politikai hatalom kisajátítja.
de akkor mi marad eszközként?
egyrészt a szülők húzzák ki, áramtalanítsák a tv-t, vigyék el az elemeket (stb) amíg nincsenek otthon, és igen is nézzék meg, hogy mit néz a gyermek. igen, de erre mondtad te azt, hogy ott vannak azok a szülők, akik kevésbé tudják felmérni, mi számít "jó", "építő jellegű" mesének. nahát szerintem itt lép be a média és a közszolgálati tv, továbbá a kormány felelőssége.
szerintem ugyanis, bár a médiának koránt sincs olyan elsöprő manipulatív hatása mint régebben, még mindig lehetne pozitív nevelési célzattal használni (mármint a médiát). egy egyszerű ismertető filmen keresztül, a magyar népmesék reklámján vagy a reggeli Liptai Klaudiás beszélgetőműsorokon át a pszichológiai félóráig ezer és egy fórumot lehetne erre találni.
továbbá pályáztathatna ilyen céllal az állam. megadhatna kritériumokat mesékre, aminek támogatná a gyártását, illetve adhatna pénz csatornáknak, feltéve ha ilyen jellegű meséket adnak le.
viszont ez egyértelműen álomkép: ezzel a módszerrel csak a hazai csatornákat lehet meggyőzni, a nemzetközi adók ugyanúgy folytatnák a hülyeségözönt (a korrupcióról nem is beszélve).
az is ellentmond ennek a gyönyörű tervnek, hogy én eleve törölném az olyan jelenségeket, mint mesecsatorna, még ha éppenséggel Süsü a sárkány kalandjai megy rajta éjjel-nappal. ugyanis ennek az lenne a hátránya, hogy a gyermek egész nap ott akar majd ülni, hogy csak mééég eeegyet mamiiii! míg ha egy adott időpontban egy-két mesét adnának le, az egy fix programként épülhet be a gyermek életébe.
hát akkor marad a nagy kérdés: hogyan lehet ezt globálisan megoldani? mert arra még egy erős médiapropaganda se lenne képes, hogy rávegye a kedves szülőket, ne fizessenek elő a mini maxra. én mindenesetre azt gondolom, hogy arra viszont egy széles réteget rá lehetne nevelni, ellenőrizze már mit néz a gyerek, vagy legalábbis azt, hogy mennyit, és arra is, hogy ha nem is minden mese magyar népmese, de legalább olyat is lásson.
arra, hogy kell e egyáltalán tv ill mesenézés gyermekeknek, majd a köv bejegyzésben szeretnék reagálni. na megyek mert már nem tudok koncentrálni a köhögéstől, meg prüsszögéstől

tpr · http://rozmaring.blog.hu/ 2010.09.03. 23:39:52

akkor először is magyaráznám a bizonyítványomat. a cenzúrás ötletemet ezennel ünnepélyesen visszavonom. azt valóban lehetetlen volna kivinni, hogy egy jó cenzúrát alkosson valaki. ugyan az szerintem továbbra is jó volna, hogy valami módon meg lehessen akadályozni a rajzfilmes ocsmányságokat, de erre nem tudok jó módszert...
mindemellett cenzúrát viszont nem tudom, hogy hogyan lehetne "A Hatalomtól" függetlenné tenni. ha valamikor is független intézményről hallok, akkor első benyomásom az, hogy itt van valami trükk... szóval a cenzúrát ... hogy is mondjam... abban az értelemben tartanám hasznosnak (mint már említettem), ha meg lehetne szüntetni ezeket a rossz meséket, de igazából ez némiképp kivitelezhetetlen. az alulról induló "reformra" pedig (akárcsak a múltkor emlegetett bulvárlapok esetében) szintén semmi esélyt nem látok (bár én biztos, hogy nem fogok tévét venni...)
az áramtalanítás... hát igen... jó lenne, de kérdés, hogy egy gyerek mennyi idő után jönne rá, hogy hogyan kell benyomni a villásdugót a hálózatba (bocs, de nem tudom, hogy hogyan kell ezt fizikásan leírni...)
szóval ezzel szemben is kissé gyanakvó (idegen szavak szerelmesei kedvéért: szkeptikus) vagyok.

de nézzük ezeket a kereskedelmi tévéket: ezeket nem lehet megölni. szóval azzal szemben a mindenkori kormánynak nem tudom, hogy milyen eszközei vannak (ha tenne is valamit, akkor szabad kereskedelem ellenes, mindenféle ***iszta, etc.)
szóval a kereskedelmi tévék esetében a Média tehet(ne) valamit, az viszont nem fog, mert abból él, hogy ezeket a meséket leadja. senki nem lesz irgalmas szamaritánus (ráadásul, mint említetted is, a mesecsatornákat meg kell szüntetni, ami, ha egy-két csatornából a rossz meséket kiszednénk, nem maradna a műsor), csak hogy a gyerekeknek jobb legyen.
itt inkább a közszolgálati adókról van szó. ott azonban (rég nem vagyok már érdekelt, javíts ki, ha tévedek) azt hiszem, hogy még mindig van esti mese. emellett azonban jó ötletnek tartanám azt is, hogy ne csak a régi eredményekből éljünk (mesék terén se); azaz igenis készítsenek új, jó rajzfilmeket. legyenek pályázatok (erre biztos van egy ilyen kulturális bizottság, vagy valami, ami ezt megtehetné), adjanak rá pénzt. ezt teljes vállszélességgel támogatnám

(bocsi, hogy ugrálok, de próbálom követni a gondolatmenetedet, csak néha elkalandozok)

akkor most egy kicsit kötekednék a tévé manipulatív hatásának gyengülésével. egész pontosan nem tudom, hogy melyik kort gondolod erősebben befolyásoltnak a mostaninál. ugyanis nekem az a véleményem, hogy aki megnéz egy tévéműsort (ha rossz csatornát fog ki), akkor úgy járhat, hogy kap mondjuk negyed óra műsoridőt és emellé öt perc reklámot. és vannak ilyen adók is (egyszer kifogtam egy csatornát, ahol kb 7 perc reklám ment műsor közben).... és ha valaki azt mondja, hogy nem manipulált, akkor az mondja meg, hogy hallott-e a nike, adidas vagy akármelyik nagyobb márkáról. nagyon sok a reklám. borzasztó sok. nem csak a tévében, mindenütt. én ezért vitatkoznék. ha jól tippelem, hogy mire gondolsz a "régen" alatt, akkor azt mondanám, hogy ott arcátlanul hazudtak és ezt mindenki tudta, most meg.... hát... sikamlósabb a befolyásolás...

utolsó pontként mit is mondjak? szerintem a megbeszélésre nevelés jó lenne, de erre egy közeget kell találni. a fix időpont pedig... erre most azt mondanám, hogy jobb, mint a vacakságfolyam, de én inkább megveszek egy dvd-t és abból lejátszok 1-2-t/alkalom a gyermekemnek

na ennyi
kicsit összefüggéstelen voltam, meg kissé szét vagyok esve, tehát ha valamit rosszul ragoztam, nem egyeztettem alany-állítmányt, akkor bocsi

és jobbulást
süti beállítások módosítása